دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
03 آذر 1397 - 10:37

مدیریت بسیجی؛ نیاز امروز جامعه

هفته بسیج فرصت مغتنمی برای بازشناسی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های «تفکر بسیجی» و «تشکل بسیج» است. یکی از جلوه‌های برجسته «تفکر بسیجی» ارائه الگوی مدیریتی خاصی به مسئولان و مدیران در عرصه‌ها و سطوح مختلف است
کد خبر : 1793
 
هفته بسیج فرصت مغتنمی برای بازشناسی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های «تفکر بسیجی» و «تشکل بسیج» است. یکی از جلوه‌های برجسته «تفکر بسیجی» ارائه الگوی مدیریتی خاصی به مسئولان و مدیران در عرصه‌ها و سطوح مختلف است که در این مجال، اشاره‌ای به آن داریم. همچنان که رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) را نمونه باور‌های عمیق به «خدا، مردم و خود» دانسته اند می‌توان «بسیج» را نیز در سطحی نازل تر، تجسم باور به خدا، باور به مردم و باور به خود تلقی نمود، زیرا این نهاد حاصل اندیشه و ذهن همان امام است. این سه باور سرنوشت ساز طی چهار دهه انقلاب، نماد حرکت بسیج و مدیریت بسیجی است که برکاتش در دوره ۸ سال دفاع مقدس و پس از آن در عرصه‌های علمی، فناوری، سازندگی و خدمت رسانی کاملا عیان است.
 
بسیجیان به عنوان لشگر مخلص خدا در پیروی از امام خود با یقین و باور به تحقق وعده یاری پروردگار در کنار اعتماد و اعتقاد به ملت مومن و همچنین باور به خود و اعتماد به نفس، در میدان‌های مختلف درخشیده اند. اساس تفکر و حرکت بسیج و مدیریت بسیجی بر سه پایه «خدا باوری، مردم باوری و خود باوری» بنا شده است. تکیه گاه اصلی مدیریت بسیجی را باید در اتصال بنده به مولا و ارتباط خالصانه با پروردگار متعال و اطاعت از اوامر الهی جست و جو نمود. تکیه به رای مردم، حفظ اتحاد و یکپارچگی ملت، مردمی و غیر اشرافی بودن مدیران، دلبستگی مسئولان به مصالح ملت و استفاده از توان و ظرفیت آحاد مردم برای پیشرفت و حل مشکلات کشور، نمود مردم باوری است.
 
شعار راهبردی و چاره ساز «ما می‌توانیم» را از طریق «باور به خود و اعتماد به نفس» مدیران می‌توان در وجود ملت زنده کرد و توانایی‌های ذاتی ملت را در عرصه‌های مختلف به بروز و ظهور رساند. همچنانکه بانی بسیج و امام بسیجیان، حضرت روح الله چنین بود و مقتدای امروز بسیجیان جهان اسلام، رهبرمعظم انقلاب نیز چنین است و دستیابی ایران اسلامی به پیشرفت‌های تحسین برانگیز در عرصه‌های دفاعی، سازندگی، علمی و فناوری، پزشکی و ... از برکاتی است که در پرتو باور به خدا، باور به ملت و باور به خود در میان مردم بوجود آمد. ادامه راه طولانی و پرافتخار انقلاب اسلامی با همان سه باور امام (ره) قابل پیمودن است و ملت ایران با برخورداری از جوانان مومن و با تمسک به این سه باور، توانایی آن را دارد که با شتاب لازم به قله رفیع و مطلوب خود دست یابد. مدیریت بسیجی متکی بر همان سه باور به دنبال تحقق آرمان‌ها و اهداف متعالی می‌باشد و در موارد متعددی نیز این باور‌ها را عملی ساخته است.
 
مدیریت بسیجی، که از دل انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی اسلام برآمده بود در دوران دفاع مقدس و براساس ضرورت‌های جبهه وجنگ به شکوفایی رسید و در این دوران ثمرات و برکات فراوانی برای ایران اسلامی از خود برجاگذاشت. در این زمانه که تاکید بیشتر بر فنون و ابزار‌های مدیریتی است جای عنصر «باور» خالی به نظر می‌رسد. باور به «خدا، مردم و خود» همان باور‌هایی که ترفند‌ها و تهاجم سنگین استکبار جهانی را در ابعاد نظامی، فرهنگی، سیاسی و تبلیغاتی به شکست کشانده و اکنون میدان اقتصاد به شدت نیازمند آن باورهاست. مدیریت بسیجی، ترجمانی از مدیریت کارآمد انقلابی با محوریت «خدا باوری، مردم باوری و خود باوری» است که توانایی گره گشایی آن بار‌ها به اثبات رسیده است. مدیریتی زلال و پاک، با خدمات و برکاتی بی شمار که قابلیت تبدیل شدن به یک الگوی کامل مدیریتی را دارد تا قابلیت و کارآمدی را در عرصه‌های متعدد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حل معضلات اجتماعی به نمایش بگذارد. آری مدیریت بسیجی به مفهوم دقیق آن حلقه گمشده و نیاز ضروری امروز جامعه ما به شمار می‌آید.

ارسال نظرات